På Confidencen var det främst solisterna Lena Hoel och Amel Brahim-Djelloul samt Gustaf Sjökvists kammarkör som imponerade. Den lilla orkestern under Mark Tatwlow spelade förvisso vitalt och engagerat, men det blev en smula suddigt i kanterna. Likväl är detta en festival att uppmärksamma.
Saken är den, att ingen kompositör skrev sådan dansant musik som Rameau, en musik som var försänkt i hans egen harmonilära. Under veckan ges också föredrag kring tiden och konserter där såväl kända, som mindre kända, nutida franska kompositörer ställs mot Rameau. Till exempel illustreras Rameaus idé om det vertikala, att varje harmoni skapas ur en grundton, i Stockhausens Stimmung.
Rameau finns också i jazztappning och som hip hop, vilket man kan ta del av i morgon respektive på lördag. 250-åringen har sedan länge samplats och manipulerats för att användas som discomusik i Frankrike. O/Modernt överskrider därmed varje försök att separera gammal musik från ny.
Claes Wahlin, Aftonbladet 6 juni 2013